dinsdag 4 november 2008

Watje

Wat Louise nu al weet, is dat als morgenvroeg Barack Obama de overwinning claimt, zij tranen met tuiten zal huilen. Zoals ze dat gedaan heeft toen ze hem voor het eerst hoorde speechen en elke keer als ze het filmpje ziet waarop hij zegt: ‘I stand before you today to announce my candidacy for President of de United States of America.

Een watje, die Louise, en hoe ouder ze wordt, hoe erger. Geef haar
om het even welke film met Julia Roberts
twee mevrouwen die trouwen in een witte prinsessenjurk
een doodzieke mama die voor haar zoontje een verjaardagsfeest bouwt
de herinnering aan toen Prinsje T ter wereld kwam
Runeke’s litanie van Willem Vermandere
Leonard Cohen die zijn zangeressen If it be your will laat zingen
en dus ook dat filmpje met die knappe zwarte mijnheer

en in de beslotenheid van haar huis, met alleen Ottokar in de buurt die haar een beetje uitlacht­, laat ze haar tranen de vrije loop.

Dus vanavond zet ze alvast haar wekker vroeg en de doos met plukzakdoekjes klaar. En ze hoopt van harte dat ze er daar veel van zal nodig hebben.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Je vergeet de opening van de Olympische spelen te vermelden ;)

Isabelle zei

Oh ja, dat klopt. De opening van de Olympische Spelen. Die op hun manier toch ook een beetje historisch waren en waarvoor ik Flora Fleempaard heb laten zitten( even maar he Flora).

Echt een watje, die Louise. Al viel het vanochtend wel mee. Uiteindelijk.
Toen ik deze nacht de tv uitzette had Obama 170 en McCain 70 kiesmannen vergaard, kwamen de eerste cijfers uit Pensylvania binnen en was ik klaar met de deadline van de dag. Ik heb een warm bad genomen om af te kicken. Ik heb 'Hij wint' gezegd terwijl ik tegen Ottokar aan in bed kroop. Dat mag je nog niet zeggen, zei hij, maar dat mocht ik wel. Ik heb de heerlijkste slaap geslapen. Prinsje T kuste me deze ochtend wakker, mijn mannen vertrokken naar waar ze iedere ochtend vertrekken en tegen de tijd dat ik het nieuws aanzapte waren de zaken al zo vanzelfsprekend geworden dat ze de grote emoties voorbij waren.
Maar wat een speech. Wat een waardig verlies van Mc Cain ook. Wat een kracht heeft zich daar in Amerika verzameld. Hier kan een mens toch alleen maar zijn spreekwoordelijk hoed voor afnemen.

Anoniem zei

Ik heb toch ook een traan gelaten. Die speech ja. Zijn charisma werkt aanstekelijk.